• Domů
  • Magazín
  • BORIS GILTBURG: Hudbu potřebuji sdílet s lidmi

KONCERTY NA DVOŘÁKOVĚ PRAZE

Středa 8. září, 20.00 Rudolfinum - Dvořákova síň

Pondělí 13. září, 10.00 Rudolfinum - Sukova síň (Masterclass)

Neděle 19. září, 17.00 Anežský klášter

Středa 22. září, 20.00 - Rudolfinum - Dvořákova síň

BORIS GILTBURG: Hudbu potřebuji sdílet s lidmi

Izraelský klavírista Boris Giltburg se poprvé představil na Dvořákově Praze v roce 2019. Pro svůj tehdejší debut si připravil nesmírně náročný program – Lisztovy Transcendentální etudy a Rachmaninovových 13 preludií – a svým vystoupením způsobil hotovou senzaci. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se do Prahy vrátí. Letos přijal roli kurátora Komorní řady a pro svá tři vystoupení přizval dlouholeté přátele z Pavel Haas Quartet, se kterými v uplynulých letech absolvoval řadu úspěšných vystoupení i oceňovaných nahrávek.

Vzpomínáte si ještě na své pražské vystoupení v roce 2019?

Na ten večer si vzpomínám velmi dobře, hodně mi na tom vystoupení záleželo a v Rudolfinu byla úžasná atmosféra.


Když vystupujete s takto náročným programem, jak vnímáte náladu v publiku? Reagujete na ni, nebo se držíte svého konceptu a v tu chvíli pro vás existuje jen klavír?

Při tak důležitém vystoupení, jako pro mě bylo tohle, jsem nevnímal nic jiného než klavír a hudbu. Jako kdybych na klavír zaměřil laserový paprsek, nic jiného než hudba neexistuje a úplně vás pohltí. Teprve několik hodin po koncertě jako bych se vynořil na hladinu a začne mi docházet, co se ten večer vlastně dělo. Samozřejmě že jistá část mozku ví, že hraje na pódiu a že je tam i publikum, je skvělé pro ně hrát, ale určitě to není tak, že bych v tu chvíli vnímal konkrétní reakce lidí v sále. Tím ale nechci říct, že mi na divácích nezáleží, právě naopak. Potřebuju hudbu sdílet s lidmi. Navíc jsem přesvědčený, že právě díky divákům se vytváří úplně jiná, neopakovatelná atmosféra, která by v prázdném sále nikdy vzniknout nemohla.

 

Loňské 250. výročí Beethovenova narození jste oslavil nahráním všech jeho 32 sonát, to je obrovský kus práce. Nebýt opakovaných lockdownů, měl byste vůbec na celý projekt čas?

Přesně tohle jsem si také říkal. A kolikrát! Loni jsem měl naplánováno 85 vystoupení, to je opravdu hodně, a každý měsíc jsem měl nahrát tři nebo čtyři sonáty. Takže čas by mi nejspíš dost chyběl. Na začátku roku mi to ani nepřišlo, byl to nový projekt, na který jsem se těšil, a měl jsem hodně energie. Navíc raný Beethoven je po hudební stránce srozumitelný a jasný. Každopádně poslední tři sonáty mi zabraly mnohem víc času. Nešlo jen o to se je naučit, ale snažil jsem se proniknout do toho neuvěřitelného hudebního světa, který pro nás Beethoven – a teď nevím, jestli stvořil, nebo zkrátka slyšel a zapsal. Prozkoumal jsem jednu vrstvu, pak druhou a další a další a věřím tomu, že jestli se k těm posledním sonátám zase vrátím, objevím další vrstvy. Takže ke konci projektu by to v normální koncertní sezoně určitě bylo obtížnější. Na druhou stranu jsme od dubna do června vůbec nemohli nahrávat a v červenci jsme pak nahráli třináct sonát, to bylo dost šílené.


Hodně koncertů jste v uplynulých měsících odvysílal online, bez publika. Našel jste v tom něco pozitivního?

Jak už jsem říkal, atmosféru živého hraní nic nepřekoná, ale živé streamování je pro mě druhá nejlepší volba. I tady jsem věděl, že se nemůžu vrátit a něco opravit, vnímal jsem, že na druhé straně obrazovky jsou lidé, kteří mě tady a teď sledují třeba z opačné strany zeměkoule. Některé koncerty měly až sto tisíc zhlédnutí, tolik diváků bych naživo těžko dokázal oslovit. Když to shrnu – bez publika se neobejdu, a pokud to nejde naživo, chci pro ně hrát alespoň online. Navíc mi během lockdownu, když se všechny koncerty rušily, hodně pomohly reakce od lidí, kteří mě sledují, jejich podpora. A také jsem měl v té nejisté a ze začátku trochu strašidelné době nějaký cíl a řád. Naplánoval jsem třeba tři živá hraní za týden a musel jsem plán dodržet, cvičit, vysílat. Jinak bych skoro pět měsíců hrál jen pro sebe, cítil bych se jako trosečník na moři, žádná země v dohledu. Hudba mi samozřejmě dává velkou útěchu, potřebuju ji, a z čistě racionálního pohledu jsem mohl celý ten čas věnovat cvičení, naučit se zbývající sonáty, ale nešlo to. Taky mi pomohlo, že jsem vysílal skladby, které jsem znal, některé jsem hrál už jako teenager, to byla velká hudební vzpruha.


Jak jste postupoval při sestavování programu Komorní řady Dvořákovy Prahy?

Středobodem celé řady jsou všechna čtyři klavírní tria Antonína Dvořáka. Rozhodl jsem se rozdělit je na tři večery tak, že první dvě tria budeme hrát společně jeden večer a dvě větší tria, tedy číslo 3 f moll a číslo 4 – Dumky, zahrajeme zvlášť, aby měla dostatek prostoru vyniknout.

boris-giltburg-c-sasha-gusov-23-detail.jpg (152 KB)

BORIS GILTBURG

(* 21. ČERVNA 1984)

Špičkový izraelský klavírista Boris Giltburg se řadí k nejvyhledávanějším sólistům své generace. Vítězství na prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu 2013 se mu stalo odrazovým můstkem k závratné umělecké kariéře: kromě sólových recitálů na proslulých světových pódiích (mj. Wigmore Hall a Elbphilharmonie) je zván ke spolupráci s orchestry jako Izraelská filharmonie, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia či Londýnský filharmonický orchestr. Na poli komorní hudby dlouhodobě spolupracuje s Pavel Haas Quartetem. Ačkoli je jeho repertoár značně široký, kritikou bývá často označován zejména jako specialista na hudbu Sergeje Rachmaninova.

 

V beethovenovském roce 2020 realizoval soubornou nahrávku všech dvaatřiceti skladatelových klavírních sonát a pěti klavírních koncertů. Intenzivně se věnuje popularizaci klasické hudby – vedle publikování článků pro různá média rovněž vede vlastní blog „Classical music for all“.


Klavírní trio f moll zahrajete 8. září společně s Klavírním kvintetem Es dur Roberta Schumanna, který je všeobecně považovaný za vrchol jeho komorní tvorby. Co můžeme od tohoto koncertu očekávat?

Obě skladby se člověku snadno vryjí do paměti. Jsou plné překrásných melodií, které vám v hlavě budou znít ještě cestou domů, ale svou náladou stojí v přímém kontrastu. Schumannův kvintet je skutečně radostný, v tom nejlepším slova smyslu nekomplikovaný a přirozený jako dýchání. Jako kdyby zasvítilo slunce a vykouzlilo vám na tváři úsměv. Naopak třetí Dvořákovo trio je v kontextu celého jeho díla trochu neobvyklá skladba, je o poznání temnější. Není samozřejmě celé temné, Dvořák nám ve své hudbě vždycky poskytuje naději, záblesky světla. Ale když ho teď zkouším, nebo kdykoliv ho hraju, vnímám v propojení temnějších a lehčích pasáží, v propojení intenzity a úlevy, obrovskou koncentrovanou vlnu energie, která jako by procházela místností. Je to elektrizující. A dokonce i v klidnějších pasážích, kde přichází dočasná úleva, jako třeba na začátku pomalé věty, která je nádherná, můžeme v pozadí cítit určité napětí. Je to, jako když natáhnete pružinu, a víte, že dříve nebo později vystřelí.


Ve středu 22. září jsou na programu již zmíněné Dumky a spolu s nimi Klavírní kvintet Dmitrije Šostakoviče. Jak jdou skladby těchto dvou autorů dohromady? Vnímáte v nich společné „východní“ nálady nebo inspiraci? Zdánlivou lehkost?

Pro mě byla při výběru vodítkem určitá tajemnost a záhadnost, kterou v obou skladbách vnímám. Obě se často uvádějí a není divu, jsou to mistrovská díla. Šostakovičův Klavírní kvintet opravdu zpočátku působí lehce, fuga je skutečně nádherná, ten dlouhý úvod, kdy hrají jen smyčce, klavír musí dlouho vyčkávat, ale postupně se člověk nemůže ubránit dojmu, jako by se mu do srdce zarýval nůž. A celé to spěje do finále, jehož vyznění je pro mne zastřené velkým tajemstvím. Vůbec nevím, co si o něm mám myslet. A je to o to záhadnější, že Šostakovič si obvykle dával velmi záležet na tom, aby posluchačům své pocity předal
jasně a důrazně.


Šostakoviče jako interpreta můžeme slyšet na nahrávkách – je to pro vás důležité? Nahrávky Antonína Dvořáka oproti tomu žádné nemáme. Je nějaká skladba, kterou byste v jeho podání rád slyšel?

Nahrávky Šostakoviče jako klavíristy samozřejmě znám, zajímají mě, ale na druhou stranu jednoznačně vnímám, že i když hudbu hraje sám její autor, už tehdy se vlastně jedná o interpretaci. O jednu z možných interpretací. Vždycky se řídím tím, co je psáno v partituře, ta je pro mne svatá. Rozhodně bych nikdy nechtěl kopírovat to, jak skladbu hrál její autor. A pokud jde o Antonína Dvořáka, platí totéž – pro mě je všechno řečeno v notách. A vlastně to nejlepší, co se může na pódiu stát, je chvíle, kdy člověk opustí všechny své představy o tom, jak by měla skladba vyznít, a nechá se pouze vést hudbou.


Jako komorní partnery jste si vybral své dlouholeté přátele, členy Pavel Haas Quartet. V čem je podle vás tajemství dobré komorní interpretace? Je jiné hrát se „starými známými“ a s neznámými?

My jsme si s Pavel Haas Quartet lidsky sedli hned napoprvé, když jsme společně hráli v Holandsku. Takže to je určitě jeden z důvodů, proč jsem je letos přizval ke spolupráci. Jinak je samozřejmě nejdůležitější interpretace, to platí, ať už hraju s přáteli, nebo s někým, s kým se vidíme poprvé v životě. Ale určitě je příjemné, že při setkání s přáteli člověku odpadá taková ta poznávací, oťukávací fáze a vy můžete jednoduše navázat tam, kde jste posledně skončili.

 

Text vyšel v příloze Týdeníku Rozhlas.