• Domů
  • Program
  • Concertino Praga 2022: finálový soutěžní koncert

Program

CONCERTINO PRAGA 2022: finálový soutěžní koncert

Aram Chačaturjan: Koncert pro housle a orchestr d moll (Richard Kollert, housle)

Joseph Haydn: Koncert pro trubku a orchestr Es dur, Hob. VIIe:1 (Filippo Lombardi, trubka)

Oskar Böhme: Koncert pro trubku a orchestr f moll, op. 18 (Filippo Lombardi, trubka)

Sergej Rachmaninov: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 c moll, op. 18 (Viktor Vichev, klavír)

Max Bruch: Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll, op. 26 (Diana Chauseva, housle)

Vynikající koncertní hráč není jen virtuózní technik se schopností zvládnout libovolnou partituru. Musí být také odolný proti stresu, který s sebou každé vystoupení nese, držet pod kontrolou adrenalin i trému, a navíc by z něj ještě mělo vyzařovat nepopsatelné charisma. Veřejné finále soutěže Concertino Praga slouží právě k tomu, aby jeho účastníci prokázali nejen umění, s jakým ovládají svůj nástroj, ale také schopnost obstát v ostrém koncertním provozu. To vše za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a dirigenta Roberta Jindry, za přítomnosti publika a náročné poroty složené z renomovaných osobností hudebního světa. Ceny pro vítěze – včetně ceny publika – budou uděleny a vyhlášeny přímo na místě. S Concertinem Praga, které spolupořádají Český rozhlas a Akademie klasické hudby, tak zavane do důstojného Rudolfina proud mladistvého elánu i kousek sportovního ducha.

 

V porotě Concertina Praga zasednou: 

  • Marcus Rudolf Axt - intendant Bamberských symfoniků
  • Boris Brovtsyn - housle
  • Wenzel Fuchs - klarinet
  • Pavel Gililov - klavír
  • Václav Hudeček - housle
  • Tomáš Jamník -violoncello
  • Ivo Kahánek - klavír 
  • Sergei Nakariakov - trumpeta
  • Irvin Venyš - klarinet

Interpreti

Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Symfonický orchestr Českého rozhlasu patří k nejvýznamnějším českým orchestrům současnosti. Od sezony 2022/2023 zastává post šéfdirigenta a uměleckého ředitele český dirigent Petr Popelka. Na pozici hlavního hostujícího dirigenta působí již druhým rokem Robert Jindra.

V koncertní sezoně 2024/2025 přivítá SOČR řadu zvučných jmen. Mezi nimi vynikající houslistku Isabelle Faust či dirigenta a houslistu Renauda Capuçona. Pozvání dále přijali klavíristé Lucas a Arthur Jussenovi, bratři pocházející z Nizozemí, dirigentka Han-na Chang a dirigent Wayne Marshall. Unikátní projekt představuje koncertní provedení třetího jednání Wagnerovy opery Tristan a Isolda, jemuž v minulých sezonách předcházelo provedení dějství prvního a druhého. Hlavních rolí se zhostí Michael Weinius a Elisabeth Teige. Z domácích interpretů SOČR uvede například sopranistku Kateřinu Kněžíkovou, barytonistu Adama Plachetku či houslistu Josefa Špačka.

Za posledních několik let orchestr spolupracoval s předními českými i zahraničními dirigenty, jakými jsou například Tomáš Netopil, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Cornelius Meister, Alexander Liebreich, Stephan Asbury, Ion Marin, Michał Nesterowicz, Anu Tali, Wayne Marshall, Omer Meir Wellber, Ilan Volkov nebo Eva Ollikainen.

Mezi sólisty, které SOČR doprovázel, nechyběli klavírista Krystian Zimerman, houslisté Pierre Amoyal, Frank Peter Zimmermann, Patricia Kopatchinskaja, Gidon Kremer a María Dueňas, violoncellisté Gautier Capuçon, Daniel Müller-Schott, István Várdai a Steven Isserlis, trombonista Christian Lindberg, ale i jazzman Avishai Cohen. Ze zpěváků například Renée Fleming, Elīna Garanča, José Cura, Juan Diego Flórez, Dmitrij Chvorostovskij nebo Jonas Kaufmann. Z Čechů jmenujme Lukáše Vondráčka, Iva Kahánka, Jana Bartoše, Josefa Špačka, Jana Mráčka, Tomáše Jamníka, Adama Plachetku, Simonu Šaturovou, Kateřinu Kněžíkovou, Petra Nekorance nebo Viléma Veverku. Orchestr objednává a pravidelně uvádí skladby předních českých skladatelů současnosti, jakými jsou např. Miroslav Srnka, Ondřej Adámek, Pavel Zemek Novák, Jan Ryant Dřízal, Šimon Voseček nebo Jana Vöröšová.

Bohatá je rovněž nahrávací činnost SOČRu. Připomeňme u Hyperionu vydanou nahrávku s cembalistou Mahanem Esfahanim a dirigentem Alexanderem Liebreichem s hudbou Viktora Kalabise, Hanse Krásy a Bohuslava Martinů. Album bylo magazínem Gramophone vybráno jako Editor´s Choice. Jedinečným počinem je CD Mysterium času s hudbou Miloslava Kabeláče, které doplňuje úspěšný komplet Kabeláčových symfonií, jež v roce 2016 vydal Supraphon.

V roce 2023 orchestr nahrál s houslovým virtuosem Josefem Špačkem a klavíristou Miroslavem Sekerou album představující komorní a koncertantní díla Bohuslava Martinů. Dále vzniklo CD Koncerty Jana Nováka, které SOČR nahrál pod vedením Tomáše Netopila se skladatelovými dcerami – Dorou a Clarou Novákovými. Obě alba z roku 2023 vydal Supraphon. Ke dvoustému výročí narození Bedřicha Smetany orchestr nahrál Smetanovu operu Dvě vdovy, která byla ve vysílání Českého rozhlasu Vltava a bude vydána také na CD. Za dirigentským pultem stál Robert Jindra a účinkovali Kateřina Kněžíková, Pavol Breslik, Adam Plachetka, Jana Sibera, Petr Nekoranec a sbor Národního divadla.

SOČR svým posluchačům nabízí koncerty v rámci abonentních cyklů ve Dvořákově síni Rudolfina, Smetanově síni Obecního domu, Betlémské kapli i jednotlivě v DOX+ či ve Studiu 1 Českého rozhlasu. Je častým hostem významných festivalů jako Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, MHF Leoše Janáčka nebo MHF Český Krumlov. SOČR pravidelně hostuje na zahraničních podiích v Evropě a v Japonsku.

zdroj: Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Robert Jindra

Robert Jindra absolvoval Pražskou konzervatoř v oborech klasický zpěv a dirigování. 

Od roku 2001 působil v Národním divadle v Praze, kde nastudoval například Mozartovu operu Così fan tutte, Smetanovy Dvě vdovy nebo Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, Z mrtvého domu a dále řadu děl českého i světového operního repertoáru (Smetana – Tajemství a Libuše, Dvořák – Rusalka, Janáček – Káťa Kabanová a Její pastorkyňa, Mozart – Don Giovanni a Figarova svatba, Bizet – Carmen, Verdi – Falstaff, Wagner – Lohengrin ad.) nebo mimořádné koncerty Mozartovy narozeniny a České operní gala.

V sezoně 2013/2014 působil v Národním divadle rovněž na pozici hudebního ředitele opery. 

Od února 2010 do listopadu 2014 byl hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu operních premiér (Smetana – Čertova stěna, Dvořák – Armida, Janáček – Její pastorkyňa, Věc Makropulos, Káťa Kabanová a Výlety páně Broučkovy, Wagner – Lohengrin, Verdi – Falstaff a La traviata, Massenet – Werther, Catalani – La Wally, Puccini – Bohéma, Hindemith – Cardillac) a rovněž mimořádné koncerty Verdi gala, České operní gala a Puccini gala.

Spolupracoval s Deutsche Oper am Rhein, dirigoval v Norské opeře v Oslu (Strauss – Ariadna na Naxu), ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Halévy – Židovka, Smetana – Prodaná nevěsta). Vystupoval na významných festivalech, jako je Pražské jaro (Recitál Adama Plachetky), Smetanova Litomyšl, Viva musica (Koncert Pavola Breslika a Adriany Kučerové, West side story / Candide), Janáčkův máj (Galakoncert Adama Plachetky) či Festival Leoše Janáčka v Ostravě a Košická hudobná jar. 

Spolupracoval také s řadou orchestrů – Pražská komorní filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Plzeňská filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Slovenská filharmonie nebo Státní filharmonie Košice, Essen Philharmonie nebo Anhaltische Filharmonie v Dessau. 

V letech 2019–2021 zastával post 1. Kapellmeister v Aalto Musiktheater und Philharmonie Essen, kde nastudoval operu Medea (A. Reimann), Ring an einem Abend (R. Wagner), obnovené nastudování opery Tosca (G. Puccini), Carmen (G. Bizet) a další představení a koncerty.

V roce 2021 s mimořádným úspěchem debutoval na festivalu Bayerische Staatsoper v Mnichově s Dvořákovou Rusalkou. 

Dirigoval galakoncert k životnímu jubileu Evy Urbanové v Národním divadle moravskoslezském nebo koncertní uvedení Dvořákovy Rusalky na festivalu Jarmily Novotné v Litni.

Od září 2021 do srpna 2024 zastával post šéfdirigenta Státní filharmonie Košice. 

Z dalších projektů jmenujme nastudování Verdiho La traviaty ve Slovenském národním divadle, Weinbergerovy opery Švanda dudák v Grazu nebo Janáčkovy Jenůfy v Norské opeře v Oslo, Příhody Lišky Bystroušky v Bayerische Staatsoper a v roce 2023 jeden z výročních koncertů orchestru Bayerische Staatsoper. 

Od září 2022 zastává pozici hudebního ředitele Národního divadla v Praze a hlavního hostujícího dirigenta v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu.

V sezoně 2024/2025 debutoval například ve Staatsoper Berlin Unter den Linden (Janáček – Věc Makropulos), v Semperoper Dresden (Gounod – Romeo et Juliette) a v Oper Frankfurt (Janáček – Z mrtvého domu). V následujících sezonách bude vystupovat např. ve Wiener Staatsoper, Bregenzer Festspiele nebo Theater an der Wien.

Spolupracoval s významnými umělci jako Cornelia Beskow, Susan Bullock, Lise Davidsen, Ermonela Jaho, Jana Kurucová, Elena Maximova, Olga Peretyatko, Rosalind Plowright, Štěpánka Pučálková, Nadine Secunde, Elena Tsallagova, Eva-Maria Westbroek, Slávka Zámečníková, Arnold Bezuyen, Pavol Breslik, Pavel Černoch, Ferruccio Furlanetto, Peter Kellner, Tomasz Konieczny, Marek Kozák, Ambrogio Maestri, Štefan Margita, Adam Plachetka, Gustavo Porta, Roberto Saccà, Jiří Vodička, Lukáš Vondráček a další.

zdroj: www.robertjindra.com

Richard Kollert

Od tří let navštěvoval hodiny houslí svého bratra u profesora Z. Brona a později se stal jeho žákem na Zakhar Bron Academy. Housle začal hrát v pěti letech.

O půl roku později (stále v pěti letech) provedl Vivaldiho koncert na vystoupení orchestru PKF – Prague Philharmonia a brzy poté se objevil na několika festivalech v Česku, Švýcarsku, Belgii, Německu a Japonsku.

V květnu 2016 vystoupil na světovém summitu OSN Global Compact v Praze, kde reprezentoval hostitelskou zemi. Při příležitosti svých desátých narozenin uvedl Mendelssohnův houslový koncert s PKF – Prague Philharmonia. V jedenácti letech pak hrál Bruchův houslový koncert s Karlovarským symfonickým orchestrem.

Velký úspěch zaznamenal na mezinárodní televizní soutěži pro mladé hudebníky „Louskáček“ v Moskvě, kde ve finále provedl Bruchův houslový koncert s Moskevskou filharmonií v Čajkovského sále. Získal nejen druhou cenu, ale také dvě zvláštní ceny – exkluzivní rozhovor v časopise Musical Life a pozvání na festival Vladimira Spivakova „Moscow Meets Friends“. Ruská média si ho oblíbila a označovala ho jako „zázračné dítě“ či „Mozartovo dítě“.

V roce 2021 se zúčastnil talentové soutěže „Virtuosos“ pořádané maďarskou televizí a získal Zvláštní cenu, cenu Maestra Plácida Dominga, cenu orchestru – pozvání k vystoupení s orchestrem – a cenu publika. Jako „vycházející hvězdu“ ho poté představil sám Placido Domingo na zahajovacím koncertu 30. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov, kde provedl Mendelssohnův houslový koncert s Českým národním symfonickým orchestrem pod vedením Eugena Kohna.

Vystoupil na novoročním koncertu v Bartókově síni Müpa v Budapešti a rád přijal četná pozvání od managementu Virtuosos k dalším koncertním vystoupením v Maďarsku i v zahraničí, například na EXPO 2020 v Dubaji.

V roce 2022 získal třetí cenu a cenu pro nejlepšího českého účastníka na mezinárodní hudební soutěži Concertino Praga, kde provedl Chačaturjanův houslový koncert se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu ve Dvořákově síni Rudolfina. Při 100. výročí narození Viktora Kalabise vystoupil na jeho oslavném koncertě v Sále Martinů HAMU.

V březnu 2023 koncertoval v Budapešti s maestrem Plácidem Domingem. V září téhož roku hrál Čajkovského houslový koncert se Stanislavem Vavřínkem a Českou komorní filharmonií Pardubice na závěrečném koncertu festivalu Zlatá Pecka.

V roce 2023 získal první cenu v soutěži "Astana Violin". Od září 2023 studuje na Pražské konzervatoři ve třídě profesora Jiřího Vodičky.

V březnu 2024 hrál Čajkovského koncert s FOK ve Smetanově síni Obecního domu. V září 2024 získal první cenu ve starší kategorii na Mezinárodní houslové soutěži Henryka Wieniawského a Karola Lipinského v Polsku.

Richard často vystupuje v televizi, rozhlase a v rozhovorech pro časopisy. V roce 2021 například účinkoval v dokumentárním filmu České televize Talent.

zdroj: Jiří Kollert

Filippo Lombardi

Filippo Lombardi studuje hru na trubku na konzervatoři C. Monteverdiho v Bolzanu. Od svých jedenácti let vyhrává ceny na řadě národních i mezinárodních soutěží včetně Mezinárodní soutěže pro mladé instrumentalisty v Povolettu či mezinárodní soutěže Premio Crescendo. Získal rovněž Národní cenu za hru na trubku. V listopadu 2019 se zúčastnil čtvrtého ročníku soutěže Prodigi, kterou vysílá v hlavním vysílacím čase italská veřejnoprávní televize. Pro rok 2021 byl vybrán do letního programu pro mladé v amsterdamském Concertgebouw. Zúčastnil se mistrovských kurzů s nejslavnějšími trumpetisty, mezi něž patří Sergei Nakariakov, Stephen Burns, Friedemann Immer, Rex Richardson, Omar Tomasoni a Ruben Simeo.

Victor Vichev

Victor Vichev se narodil roku 2006 v Sofii, hru na klavír studuje na Národní hudební a taneční škole v Plovdivu. Roku 2014 získal 1. cenu na prestižní Národní soutěži Svetoslava Obretenova, v roce 2019 získal Zvláštní diplom na Mezinárodní klavírní soutěži v srbském Smederevu a první cenu na soutěži Great Composers v Londýně. V témže roce získal 1. cenu na VI. národní akademické klavírní soutěži J. S. Bach a jeho současníci v Plovdivu a na mezinárodní soutěži Golden Piano Talents 2021 získal zvláštní cenu. Jako sólista vystoupil např. s Haydnovým Klavírním koncertem D dur v Plovdivu (2018) a v Sofii (2019) či s Mozartovým Klavírním koncertem A dur se Sofijskou Sinfoniettou v Sofii a Šumenu (2021).

Diana Chausheva

Diana Chausheva se narodila roku 2007 v Sofii. V šesti letech byla přijata na Národní hudební školu, kde začala rychle rozvíjet své hráčské schopnosti. Získala řadu cen na mezinárodních soutěžích: 1. cenu na VII. mezinárodní soutěži smyčcových nástrojů v Niš (Srbsko 2015), mimořádnou absolutní cenu na VIII. mezinárodní soutěži Ohrid te sakam (Makedonie 2020), 1. cenu na hudební soutěži Opus Artis v Paříži (2020), 4. cenu na prestižní mezinárodní houslové soutěži Piccolo Violino Magico 2021 (Itálie), 1. cenu na mezinárodní houslové soutěži Young Paganini v Lehnici (Polsko 2021) ad. Úspěšně se zúčastnila několika mistrovských kurzů pod vedením Stefana Tarary, Leonida Kerbeho, Dory Schwarzberg aj.

Místo

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.