Program

Požadovaný studijní repertoár

Johann Sebastian Bach: sonáty a partity pro sólové housle

Johannes Brahms: sonáty pro housle a klavír

Sergej Prokofjev a Dmitrij Šostakovič: houslové koncerty

Zájemci o aktivní účast se mohou přihlásit formou zaslání svého uměleckého životopisu v délce maximálně 900 znaků na mail stehlikova@dvorakovapraha.cz, a to nejpozději do 31. 7. 2021. Věková hranice pro účast je 25 let.

 

Forma veřejného mistrovského kurzu je dalším příspěvkem Akademie klasické hudby v rámci Dvořákovy Prahy v úsilí o prohlubování uměleckého vzdělávání. Jako doprovodný program programové řady Pro budoucnost dává příležitost mladým umělcům setkat se u nástroje s mimořádnou uměleckou osobností a konzultovat vlastní pohled na interpretované dílo s umělci, jejichž zkušenosti z velkých mezinárodních pódií jsou neocenitelné. Mistrovský kurz je i jedinečnou příležitostí pro publikum nahlédnout do finální fáze přípravy interpretace. Není klasickou výukou, ale výměnou uměleckých názorů. Je vzrušujícím obrazem poslední přípravné fáze mladého interpreta před okamžikem, než s připraveným interpretačním tvarem vstoupí do koncertní arény, aby svůj umělecký názor sdělil publiku.

Mentory letošních kurzů budou významné osobnosti letošního festivalového ročníku. Jejich nesporná autorita může ovlivnit další směr hudebního myšlení nastupující interpretační generace.Tím, kdo provede mladé houslisty dne 16. 9. 2021 od 10.00 hodin v Sukově síni Rudolfina světem vybrané houslové tvorby, bude historicky první vítěz soutěže Concertino Praga, předseda letošní i loňské poroty finálového kola této soutěže, fenomenální houslista a pedagog Dmitry Sitkovetsky.

Interpreti

Dmitry Sitkovetsky

Houslista a dirigent Dmitry Sitkovetsky vystudoval Ústřední hudební školu v Moskvě a poté studoval na Čajkovského státní konzervatoři. Roku 1977 opustil Sovětský svaz a pokračoval ve vzdělání na proslulé Juilliard School v New Yorku. Během své úspěšné hudební dráhy spolupracoval s řadou předních světových orchestrů (Berlínští filharmonici, Chicago Symphony, Academy of St Martin in the Fields), dirigentů (Sir Colin Davis, Mariss Jansons, Sir Neville Marriner) a sólistů (Pinchas Zukerman, Martha Argerich, Mischa Maisky). Je proslulý svými transkripcemi mnoha děl základního světového repertoáru včetně často uváděných úprav Bachových Goldbergovských variací pro orchestr a pro smyčcové trio. Intenzivně se věnuje nahrávací činnosti – jeho diskografie obsahuje na čtyři desítky snímků širokého repertoárového záběru. Jeho rozmanité aktivity dále zahrnují působení ve vedení hudebních festivalů, je rovněž velmi žádaný jako člen porot hudebních soutěží a pedagog.

Stanislav Gallin

Stanislav Gallin vystudoval Hudební gymnázium v Petrohradě, AMU v Praze a VŠMU v Bratislavě. Vzdělání si doplnil během studijního pobyt v salcburském Mozarteu a na řadě mistrovských kurzů, mj. u Lazara Bermana. Vystupuje na koncertních pódiích nejen v České republice a v Rusku, ale i v dalších evropských zemích, USA, Asii a Africe. Jako sólista se představil mj. s orchestrem Petrohradské filharmonie, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia či Bruno Walter Symphony Orchestra. Spolupracuje s dirigenty Tomášem Braunerem, Jackem Martinem Händlerem, Jakubem Hrůšou, Vahanem Mardirossianem, Ondřejem Vrabcem, Peterem Vrábelem aj. Je zakládajícím členem Orbis Tria, které se během roku 2009 zařadilo mezi nejúspěšnější evropské soubory své generace, když se stalo laureátem čtyř mezinárodních soutěží, včetně jedné z nejprestižnějších – International Chamber Music Competition v německém Hamburku. Od roku 2009 působí na pražské AMU jako odborný asistent na katedře klavírní spolupráce.

Místo

Rudolfinum, Sukova síň

Sukova síň je nejmladším sálem novorenesanční budovy Rudolfina. Vznikla v letech 1940–1942 v rámci úprav přilehlé Dvořákovy síně jako menší koncertní sál. Architekti Antonín Engel a Bohumír Kozák se při výzdobě interiéru inspirovali původním stylem Josefa Zítka a Josefa Schultze, a proto Sukova síň dokonale zapadá do původní kompozice budovy. Při posledních úpravách podle návrhu arch. Petra Hrůši byly v roce 2015 vylepšeny akustické vlastnosti sálu a jeho propojení s dvoranou Rudolfina při respektování historické hodnoty památkově chráněných prostor. Koncertní sál je vybaven novým koncertním křídlem a je i nadále určen především k produkci komorní hudby.