• Domů
  • Program
  • Filarmonica della Scala, Andrés Orozco-Estrada, Daniel Müller-Schott

Program

Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104, B. 191

Antonín Dvořák: Symfonie č. 9 e moll, op. 95, B. 178, „Z Nového světa“

Festivalová fanfára, kterou tvoří Violoncellový koncert a Novosvětská symfonie, letos přinese na Dvořákovu Prahu zvuk nejslavnějšího operního divadla v Evropě – s jeho proslulostí může soupeřit snad jen newyorská MET. Milánská La Scala je legendární scéna, která zažila světové premiéry slavných oper Giuseppe Verdiho či Giacoma Pucciniho a po účinkování na jejím jevišti toužila většina velkých pěvců posledních dvou století. K její úrovni ale patří také vynikající orchestr, jehož kvalitu pěstují nároční šéfdirigenti – ať už to v posledních letech byli Riccardo Muti, Daniel Barenboim, či Riccardo Chailly. Kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada je nejen vynikající hudebník, ale také dvořákovský specialista – z devíti skladatelových symfonií jich už pět nahrál na CD. Německý violoncellista Daniel Müller Schott je proslulý kombinací zpěvnosti a vznešenosti, pro kterou je Dvořákův Violoncellový koncert ideální příležitostí.

Úvodní koncert bude připomínkou skutečnosti, že letošní festivalový ročník se ponese v duchu oslav 180. výročí narození Antonína Dvořáka.

Filarmonica della Scala vystoupí na festivalu i následující den s hudbou W. A. Mozarta a Hectora Berlioze.

Interpreti

Filarmonica della Scala

Orchestr Filarmonica della Scala založil roku 1982 Claudio Abbado s cílem rozšířit tradici slavného milánského operního divadla také o symfonický repertoár. V prvních letech byla existence tělesa úzce spjata se jménem Carla Maria Giuliniho, od roku 1987 stál v jeho čele téměř dvě dekády Riccardo Muti, pod jehož vedením se z orchestru stal stálý host nejprestižnějších koncertních sálů světa. V dalších letech s tělesem spolupracovala plejáda dirigentských hvězd, mj. Lorin Maazel, Wolfgang Sawallisch, Valerij Gergijev a Daniel Barenboim. Současným šéfdirigentem je Riccardo Chailly. Orchestr má na svém kontě řadu nahrávek vydaných u společností Decca, Sony a EMI. V roce 2013 nahrál k příležitosti 200. výročí narození Giuseppe Verdiho CD „Viva Verdi“, které se v Itálii stalo nejprodávanějším albem s klasickou hudbou. Každoročně pořádá velký koncert pod širým nebem před milánskou katedrálou, který je živě přenášen do mnoha zemí světa.

 

Andrés Orozco-Estrada

Energie, elegance a esprit – zejména takovými charakteristikami se vyznačuje kolumbijský rodák Andrés Orozco-Estrada jako hudebník, patřící k nejrespektovanějším dirigentům své generace. Tyto své silné stránky uplatňuje od sezóny 2020/21 jako hudební ředitel Vídeňského symfonického orchestru. Kromě toho je od sezóny 2014/15 šéfdirigentem Frankfurtských rozhlasových symfoniků a hudebním ředitelem Houstonského symfonického orchestru. Zároveň hostuje u řady špičkových světových těles, k nimž patří Vídeňští a Berlínští filharmonikové, Staatskapelle Dresden, Královský orchestr Concertgebouw, Philadelphia Orchestra, Cleveland Orchestra a Chicago Symphony. S velkým úspěchem se setkávají jeho opakovaná vystoupení na festivalech v Glyndebourne a Salcburku. Značnou pozornost kritiky přitahují také jeho nahrávky, které realizuje pro vydavatelství Pentatone. K vrcholům jeho uplynulé koncertní sezony patřily koncerty s Vídeňskou filharmonií na BBC Proms a v Lucernu, stejně jako na turné v Číně, Jižní Koreji a Japonsku.

Daniel Müller-Schott

Německý violoncellista Daniel Müller-Schott je jedním z nejžádanějších sólistů současnosti. Kritika na jeho hře vyzdvihuje „intenzivní expresivitu“ a charakterizuje ho jako „odvážného hráče s vynikající technikou“. Studoval u legendárních osobností Heinricha Schiffa a Mstislava Rostropoviče a jako patnáctiletý zvítězil v prestižní Čajkovského soutěži v Moskvě. Na věhlasných koncertních pódiích celého světa spolupracuje se špičkovými interprety, z nichž jmenujme alespoň dirigenty Manfreda Honecka, Lorina Maazela, Christopha Eschenbacha či Kurta Masura a sólisty Renauda Capuçona, Julii Fischer, Daniela Hopea a Anne-Sophie Mutter. Intenzivně se věnuje i nahrávací činnosti: dosud se podílel na vzniku tří desítek CD, které zahrnují širokou škálu děl od Bacha, Mozarta a Beethovena přes Schuberta, Brahmse, Dvořáka a Čajkovského až po Šostakoviče a Brittena. Řada z nich získala významná ocenění, mj. Diapason d'Or. Hraje na vzácný benátský nástroj z dílny Mattea Goffrillera z roku 1727.

Místo

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.