Program

Antonín Dvořák: Poetické nálady, op. 85, B. 161

Antonín Dvořák: Suita A dur, op. 98, B. 184

Antonín Dvořák: Silhouety, op. 8, B. 98

Klavírní dílo Antonína Dvořáka patří k festivalu Dvořákova Praha stejně pevně jako autorova díla symfonická, vokálně instrumentální nebo komorní. V letošním programu dojde na provedení Dvořákova kompletního díla pro sólový i čtyřruční klavír. A není v tuto chvíli asi povolanějšího vykladače Dvořákovy klavírní tvorby, než je Ivo Kahánek, čerstvě ověnčený Cenou BBC Music Magazine za nahrávku Dvořákova Klavírního koncertu. Jeho recitál zahájí řadu Dvořák Collection jako zásadní dramaturgický proud festivalu. Na programu koncertu jsou tři velká díla, která v Dvořákově klavírní tvorbě představují zásadní položky. Třináctidílný cyklus Poetické nálady z roku 1889 představuje Dvořáka jako tvůrce velkých koncepcí. Jeho kompletní provedení trvá kolem pětapadesáti minut a zaujme posluchače proměnlivým sledem lyrických hudebních ploch i energických vrcholů. Každá ze skladeb může zaznít samostatně, ale jejich souborné provedení prozrazuje autorskou svrchovanost, která je pojí do jednoho celku. Méně nápadným protějškem Poetických nálad jsou Silhouety, které zazní v závěru večera. Jejich dvanáct částí tvoří spíše miniatury než drobné skladby, jimiž procházejí sjednocující hudební témata. Mezi oběma cykly stojí Suita A dur, známá také z orchestrální verze. Svými pěti kontrastními částmi, které tvoří obdivuhodně uzavřený celek, vytvoří pomyslnou osu programu.

Interpreti

Ivo Kahánek

Klavírista Ivo Kahánek patří k nejúspěšnějším českým interpretům současnosti. Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a pražské AMU si vzdělání doplnil na proslulé londýnské Guildhall School a na řadě mistrovských kurzů. Ve svých pětadvaceti letech se stal absolutním vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Kromě sólových recitálů vystupuje s renomovanými orchestry (Česká filharmonie, BBC Symphony Orchestra, Orchestr WDR Kolín nad Rýnem) a dirigenty (Vladimir Ashkenazy, Pinchas Steinberg, Jiří Bělohlávek). V roce 2007 provedl na proslulém londýnském festivalu BBC Proms Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. V listopadu 2014 vystoupil jako teprve druhý český klavírista v historii (po Rudolfu Firkušném) s Berlínskou filharmonií, a to pod taktovkou Sira Simona Rattla. Na svém kontě má řadu ceněných nahrávek s díly Fryderyka Chopina, Leoše Janáčka aj. Jeho loňské CD s klavírními koncerty Dvořáka a Martinů ocenil prestižní britský hudební časopis BBC Music Magazine jako nahrávku měsíce.

Místo

Rudolfinum, Dvořákova síň

Rudolfinum je jednou z nejvýznamnějších novorenesančních staveb v České republice. Svým pojetím víceúčelového kulturního domu bylo již v době svého vzniku unikátem evropského významu. Společným projektem dvou významných českých architektů Josefa Zítka a Josefa Schultze byla postavena velkolepá budova, která v sobě sloučila koncertní produkce, galerii a muzeum. Slavnostní otevření proběhlo 7. února 1885 za přítomnosti rakouského korunního prince Rudolfa, na jehož počest byla budova nazvána Rudolfinum. V roce 1896 proběhl v hlavní koncertní síni Rudolfina vůbec první koncert České filharmonie. Taktovky se tehdy ujal skladatel Antonín Dvořák, po němž byl poté koncertní sál pojmenován.