• Domů
  • Magazín
  • Dvořákova Praha 2021: Věděli jsme, že to bude dobré, ale netušili jsme, jak moc

DVOŘÁKOVA PRAHA 2022

Již teď se těšíme na patnáctý ročník festivalu, který se uskuteční od 8. do 25. 9. 2022.

Dvořákova Praha 2021: Věděli jsme, že to bude dobré, ale netušili jsme, jak moc

Přinášíme vám stručné shrnutí letošní Dvořákovy Prahy. Jaký program nabídl její právě uplynulý 14. ročník? Jaké bylo přijetí ze strany diváků? Jak festival hodnotí jeho ředitel Jan Simon? To vše spolu s detaily několika koncertů najdete na následujících řádcích.

Od 6. do 24. září nabídla Dvořákova Praha celkem 28 akcí a z toho 25 koncertů (sem počítáme i tradiční festivalovou předehru Po stopách Antonína Dvořáka v sobotu 4. září, která tentokrát vedla na zámek Maleč). Na pódiích se postupně vystřídalo více než 700 českých i zahraničních umělců a celkem jsme napočítali více než 15 tisíc diváků – to je číslo plně srovnatelné s rokem 2019, což nás nesmírně těší. Kapacitu sálů jsme mohli využívat na sto procent, pouze s výjimkou první řady ve Dvořákově síni Rudolfina, ta musela zůstat prázdná. Řada koncertů byla zcela vyprodána, a to i navzdory tomu, že je i nadále provázela kontrola bezinfekčnosti publika a povinnost návštěvníků nosit po celou dobu respirátory. Navíc kulturní nabídka v hlavním městě byla z důvodu přesunu řady akcí z jara na září významně bohatší než obvykle.

 

Zahajovací koncert 6. 9. 2021 - Filarmonica della Scala, Andrés Orozco-Estrada, Daniel Müller-Schott

Středobodem festivalové dramaturgie zůstává dílo Antonína Dvořáka: Zahajovací koncert navázal na nově utvářenou tradici a byl tak již druhým rokem poctou jeho dvěma nejznámějším a nejoblíbenějším skladbám. Sólista Daniel Müller-Schott si ve Violoncellovém koncertu h moll skvěle rozuměl s orchestrem i s dirigentem. Novosvětská symfonie v podání milánského orchestru Filarmonica della Scala a kolumbijského dirigenta Andrése Orozco-Estrady, která následovala ve druhé půli večera, v sobě měla obrovský náboj a zároveň neuvěřitelně jemný cit. Diváci ve Dvořákově síni ji odměnili dlouhotrvajícím potleskem ve stoje.

 

Na skladby Antonína Dvořáka se soustředila i Komorní řada, která programově prakticky splynula s Dvořák Collection. Mohli jsme tak vyslechnou všechna čtyři skladatelova klavírní tria a oba klavírní kvintety. Letošním kurátorem Komorní řady se stal vynikající izraelský klavírista Boris Giltburg, který si ke spolupráci přizval své přátele z Pavel Haas Quartet. Společně s Veronikou a Peterem Jarůškovými postupně divákům připravili skutečně strhující a nezapomenutelné zážitky. Ostatně v týdnu od 20. října bude možné vyslechnout na stanici Vltava v rámci Poledních koncertů záznam těchto vystoupení. Vřele doporučujeme. Ozdobou Komorní řady a Dvořák Collection byla účast rezidenčního umělce festivalu Sira Andráse Schiffa, který pro provedení klavírních kvintetů Antonína Dvořáka přizval ke spolupráci své dlouholeté přátele – členy Panochova kvarteta, které doplnil violoncellista Petr Hejný.

 

Jak už jsme zmínili, dopady nových opatření byly naštěstí zcela minimální. „Svou účast zrušil pouze jediný umělec a jeho absence nebyla paradoxně způsobena covidem. Závažné onemocnění v nejbližší rodině houslisty Joshuy Bella přimělo tohoto umělce zrušit celé jeho evropské turné s orchestrem Academy of St Martin in the Fields. Ovšem Josef Špaček, který Bella zastoupil, předvedl gejzír hudební radosti a vrcholného houslistického umění, tak geniálně propojeného s uměním členů londýnské Academy. Láska na první pohled, pokud se něco takového dá říci o prvním uměleckém setkání mimořádně disponovaných interpretů,“ uvádí ředitel festivalu Dvořákova Praha Jan Simon. Soudě podle dvojího standing ovation byli diváci v zaplněném Rudolfinu v posluchačské euforii, koncertní mistr londýnského souboru po koncertě prohlásil, že jsou šťastní, že v Praze mohli hrát právě s Josefem Špačkem.

 

Koncert 13. 9. 2021 - Wiener Philharmoniker & Herbert Blomstedt

Polibek hudebního absolutna. Tak nějak by se dal označit první večer s Vídeňskými filharmoniky. Dvořákova síň se naplnila ohromujícím zvukem, který byl ale po celou dobu zároveň neuvěřitelně kultivovaný. Osobnost dirigenta Herberta Blomstedta je ztělesněním obdivuhodné energie spolu s celoživotní moudrostí a pokorou. Své myšlenky a hudební obrazy dokáže na fantastický orchestr přenést prostřednictvím sice úsporných, ale o to výmluvnějších gest a na všech členech orchestru je patrné, že právě tohoto dirigenta milují. I v pořadí druhý koncert byl nezapomenutelný a přivedl posluchače k těm nejhlubším prožitkům, které může hudba přinést. Ti pak odměnili hostující umělce neutuchajícím potleskem ve stoje. Tak snad brzy na viděnou!

 

Na jeden večer se festivalové dění přeneslo z pravého vltavského břehu na levý. Stalo se tak proto, že si Dvořákova Praha připomněla 1100 let od zavraždění české patronky a babičky knížete Václava svaté Ludmily uvedením stejnojmenného oratoria Antonína Dvořáka v monumentálních prostorách svatovítské katedrály na Pražském Hradě. V podání orchestru České filharmonie vedeného Petrem Altrichterem, Pražského filharmonického sboru se sbormistrem Lukášem Vasilkem a sólistů Evy Hornyákové, Jany Hrochové, Richarda Samka a Gustáva Beláčka jsme byli svědky mimořádného zážitku, tak nádherně ovlivněného „geniem loci“. Akustika svatovítské katedrály sice nemůže konkurovat Dvořákově síni Rudolfina, ale u příležitosti uctění 1100 let od smrti první české světice těžko hledat vhodnější a symboličtější prostředí.

 

Mladistvý elán a napětí až do poslední chvíle vnesla na festival obě finálová kola soutěže Concertino Praga, kterou Akademie klasické hudby pořádá společně s Českým rozhlasem. V rámci festivalu se uskutečnila finálová klání v komorní i sólové kategorii a výkony mladých umělců byly opravdu úctyhodné. Oba soutěžní koncerty živě přenášel Český rozhlas. „Fantastickým výkonem zaujalo české uskupení v komorní kategorii, Duo Mráček–Pěruška. Zahráli tak, že kolegové, kteří jeli v autě a nezachytili ohlášení pořadu v rozhlasovém přímém přenosu, si říkali, kteří mistři svého oboru na kterém světovém pódiu že to právě hrají,“ vzpomíná Jan Simon.

 

Koncert 17. 9. 2021 - Concertino Praga - Duo Mráček-Pěruška

 A jak ředitel festivalu hodnotí uměleckou úroveň uplynulého ročníku? „Je to jednoduché: žádné zklamání, mnoho naplněných očekávání, někdy lehce a někdy velkou měrou. Tady se musím zmínit o vystoupení Bamberských symfoniků s jejich šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Věděli jsme, že bude skvělé, ale netušili jsme, že tak strašně moc skvělé. O Vídeňských filharmonicích s Herbertem Blomstedtem jsme věděli, že to bude vynikající, a bylo to vynikající. A provedení Šostakovičova klavírního kvintetu a Dvořákových Dumek Borisem Giltburgem a Pavel Haas Quartetem? Já si myslím, že o moc lépe už to snad ani zahrát nejde.

 

Také v následujících letech se festival chystá důsledně mapovat tvorbu Antonína Dvořáka a bude se ve velké míře jednat o skladby komorní, už jen proto, že komorní hudba představuje přibližně polovinu všeho, co Antonín Dvořák napsal. „Zároveň hodláme pokračovat v prezentaci české interpretační špičky v těsném sousedství té světové. Zejména proto, že někteří čeští interpreti jsou její součástí a je moc krásné to vidět naživo na pódiu Rudolfina,“ doplňuje Jan Simon. Příští rok jste srdečně zváni. Dvořákova Praha 2022 začíná 8. září.

Čtěte také

Sir András Schiff převzal Cenu Antonína Dvořáka 2021

Číst